Handleiding gewrichten

Iedereen kan iets doen voor het gezond functioneren van gewrichten, spieren, pezen en botten – van een uitgebalanceerd dieet tot regelmatige lichaamsbeweging en relaxatieoefeningen.

Op een gezonde voeding letten

Met een gezond en uitgebalanceerd dieet worden botten, gewrichten en spieren van voldoende voedingsstoffen voorzien en kunt u voor een langdurige instandhouding van de gewrichten zorgen:
  • Vis: De omega-3-vetzuren in dit voedingsmiddel spelen een belangrijke rol bij de gezondheid van de gewrichten en kunnen onder andere ontstekingen bestrijden. Het wordt aanbevolen om ten minste twee keer per week vis te eten.
  • Fruit en groenten: De belangrijke antioxidanten in deze voedingsmiddelen kunnen de lichaamscellen tegen schadelijke invloeden beschermen.
  • Volkorenproducten: Ze dienen als energieleveranciers voor vermoeide spieren. Goede bronnen van koolhydraten zijn havermout, volle granen en peulvruchten.
  • Water: We moeten voldoende water drinken zodat onze lichaamsfuncties zonder problemen kunnen worden uitgevoerd.
De gezondheid van spieren en gewrichten kan ook negatief worden beïnvloed door de volgende voedings- en genotsmiddelen:
  • Vlees en worst: Dierlijke vetten bevatten veel ontstekingsbevorderende arachidonzuren – het is best om deze te beperken of plantaardige oliën te gebruiken.
  • Sigaretten en alcohol: De consumptie van deze genotsmiddelen heeft een negatief effect op de lichamelijke gezondheid en dus ook op de gezondheid van onze gewrichten.
Goed om te weten:
Op oudere leeftijd wordt door de normale voedselinname vaak niet meer voldoende voorzien in onze behoefte aan essentiële voedingsstoffen voor gewrichten, botten en kraakbeen. Daarom adviseren onze experts ter ondersteuning de consumptie van RubaXX® Arthron – een speciaal gedoseerd micro-nutriëntencomplex met lichaamseigen gewrichtsbouwstenen en specifieke vitamines en mineralen.

Blijf actief met beweging

Beweging is goed voor de gewrichten! Gerichte bewegingstherapieën moeten gewrichten, spieren en pezen belasten, maar ze niet overbelasten. Het doel: zo lang mogelijk flexibel blijven. Zelfs een klein bewegingsprogramma kan groot succes opleveren. Dit omvat bijvoorbeeld:

  • Wandelen
  • Fietsen
  • De trap nemen in plaats van de lift
  • Lopen
  • Zwemmen

Belangrijk: Vermijd bewegingen met hoge stoot- en schokbelastingen of met abrupte draai- en stopbewegingen (bijv. tennis, voetbal of gevechtssporten). Bovendien geldt: Wie beweegt, moet zijn lichaam laten rusten om te herstellen.

Goed om te weten:
Gewrichtsproblemen kunnen bij veel mensen vooral in de winter en herfst verergeren. Maar vooral bij lage temperaturen is het belangrijk om actief te blijven en regelmatig te bewegen. Rusten is roesten!

Gerichte relaxatieoefeningen

Relaxatietechnieken kunnen niet alleen spierspanningen tegengaan, maar hebben ook een positief effect op de psychologische veerkracht. Daarnaast kunnen relaxatietechnieken de lichaamsperceptie en de innerlijke houding ten opzichte van de klachten veranderen en mogelijk ook slaapstoornissen en uitputting verminderen. Heilzame relaxatieoefeningen omvatten methoden zoals:

  • Autogene training
  • Progressieve spierrelaxatie
  • Yoga
  • Qi Gong

 

Goed om te weten:
Spanning en stress in het dagelijks leven kunnen ook op de spieren worden overgedragen. Gerichte oefeningen, zoals meditatie of yoga, kunnen niet alleen de geest ontspannen, maar ook de spieren losmaken.

Afbeeldingen geïnspireerd door gebruikers, namen aangepast
Voedingssupplementen mogen niet worden gebruikt ter vervanging van een gevarieerd en evenwichtig voedingsdieet en een gezonde levenswijze.
Rubaxx Cannabis CBD Gel is een cosmeticum en bevat ongeveer 600 mg CBD per tube, geen THC.